تهیه خمیر و سوالات متداول آن

تهیه خمیر

تهیه خمیر و سوالات متداول

افزودن مخمر بیش از حد به خمیر و نان ممکن است مشکلات مختلفی را برایتان ایجاد کند در هنگام پخت هر نوع نان بایستی دستور پخت مختص آن را دنبال کرده تا بتوانید به نتیجه دلخواه و مطلوب خود برسید.

استفاده از مقدار زیاد مخمر چه در خمیر پیتزا و چه در خمیر انواع نان‌ ها و مصارف دیگر، می ‌تواند در تولید محصول نهایی اختلال ایجاد کند که این اختلال می‌ تواند به صورت سوراخ ‌های بزرگ در نان یا حتی فرو ریخته شدن آن شود.

برای مطالعه تاریخچه جالب مخمر میتوانید از اینجا اقدام کنید.

وجود مخمر بیش از حد در نان

  • در صورتی که نان پخته شده توسط شما دارای حجم بیش از حد ممکن باشد می ‌تواند ناشی از وجود مخمر زیاد یا نمک خیلی کم با پف کردن زیاد و بیش از حد باشد.
  • از طرفی دیگر حجم کم نان پخته شده می‌ تواند به دلیل کم بودن مخمر، سرد شدن دمای خمیر، نمک زیاد و یا ورز دادن زیاد و ناکافی شما باشد.
  • تیره شدن رنگ نان می‌ تواند ناشی از مقدار شیر زیاد، دمای خیلی پایین خمیر، دمای خیلی بالای فر و یا حجم زیاد شکر باشد.
  • رنگ کدر و یا کم رنگ بودن نان ممکن است ناشی از کمبود شکر، دمای نامناسب و یا ناکافی فر و از طرفی تخمیر بیش از حد خمیر باشد.
  • سوراخ ‌های بزرگ ایجاد شده در نان پخته شده نیز ممکن است به دلیل استفاده از مخمر زیاد یا نمک خیلی کم آن باشد.
  • از طرفی دیگر وجود یک بافت سنگین در نان تهیه شده می ‌تواند ناشی از ورز دادن خیلی کم یا استفاده از مخمر کم یا دمای ناکافی و نامناسب در عایق باشد.
  • فرو ریختن نان به داخل فر نیز می ‌تواند به دلیل گرم نشدن فر یا گرم نبودن فر باشد یا حتی می ‌تواند به دلیل استفاده از مخمر زیاد در آن باشد که باعث بالا آمدن بیش از حد خمیر و سپس فرو ریختن نان شود.

درست کردن خمیر

سایر سوالات

برخی از افراد اغلب می‌ پرسند که آیا شکر زیاد می ‌تواند اثر مخمر را از بین ببرد یا خیر. در پاسخ به این گونه افراد باید گفت که بله، اما به صورت غیر مستقیم. وقتی که شما در تهیه خمیر از مخمر و شکر بیشتری استفاده می‌کنید در نتیجه مخمرها در اثر ترکیب با شکر زیاد از بین می ‌روند.

از سوال‌ های دیگر و پر تکرار می ‌توان به استفاده صحیح از مخمر در خانه اشاره کرد. در این صورت باید مخمر خشک را در فریزر نگهداری کنید. زمانی که می‌ خواهید از آن استفاده کنید یک بسته از آن را در نصف فنجان آب با دمای اتاق یا کمی گرم ‌تر ترکیب کنید و برای این کار از آب داغ استفاده نکنید، زیرا اثر مخمر را از بین میبرد. بعد از آن ۱ قاشق چایخوری شکر به آن اضافه کنید و بعد از مخلوط کردن ۵ تا ۱۰ دقیقه اجازه دهید بماند و زمانی که حباب زد آن را به خمیر خود اضافه کنید.

در برخی موارد نیز استفاده از مخمر فوری و چگونگی تاثیر آن سوال برخی از افراد است. در این صورت نیز می ‌توانید مخمر را با کمی شکر در آب ترکیب کنید و مانند مخمر غیر فوری از آن استفاده نمائید.

از آرد کامل استفاده کنید

در نظر داشته باشید که استفاده از آرد کامل می‌ تواند منبع خوبی از فیبرها و مواد معدنی در رژیم غذایی شما باشد برای همین توصیه می ‌شود که حتماً از آرد کامل در رژیم غذایی خود استفاده کنید یا حداقل در تهیه خمیر و نان حتماً بخشی از آرد سفید خود را جایگزین با آرد گندم کامل کنید در این صورت شما می‌ توانید نیمی از آرد سفید را با نیمی از آرد گندم کامل بدون حتی ایجاد تغییری اضافی در دستور پخت استفاده کنید.

اگر می‌ خواهید نان خود را از آرد گندم کامل تهیه کنید در این صورت می ‌توانید قبل از ورز دادن به خمیر اجازه دهید ۲۵ دقیقه استراحت کند.

نان‌ هایی که با آردهای سبوس‌ دار تهیه می ‌شوند نسبت به نان‌ آردهایی که در خانه برای مدت طولانی نگه داری شده اند، طعم شیرین تری دارند.

اگر عادت به استفاده آرد گندم کامل ندارید می ‌توانید کم کم شروع کرده و به آرامی آرد سفید خود را جایگزین آرد گندم کامل کنید.

در برخی موارد حتی می‌ توانید برای شیرین کردن خمیر نان خود نیز به صورت طبیعی در مایع آن ۲ یا ۳ قاشق غذاخوری آب پرتقال بریزید.

خمیر

در صورت پخت در دمای پایین چه اتفاقی ممکن است برای خمیر رخ دهد؟

در هنگام پخت نان و خمیر چه در کیک یا چه در کلوچه حتماً باید دمای دقیق فر را بدانید. اگر دمای فر شما، خیلی کم تنظیم شده باشد یا به صورت مناسب گرم نشود می ‌تواند زمان پخت، بافت، رنگ کیک و سایر محصولات پخته شده شما را تغییر دهد. از طرفی می ‌توانید از طریق دماسنج فر از سرد شدن بیش از حد اجاق آن نیز جلوگیری کنید البته باید در نظر داشت که تمام دماسنج ‌های موجود در فر دقیق نیستند. دانستن نشانه‌ هایی که نشان می ‌دهد دمای فر شما کم شده است می ‌تواند به تنظیم آن کمک کرده و از بروز مشکلات در آینده جلوگیری کند.

اشتراک گذاری

کاربر گرامی اگر از محتوا موجود در این صفحه خوشتان آمده است می توانید توسط دکمه های زیر آن را با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
فیسبوک
اشتراک گذاری در twitter
توئیتر
اشتراک گذاری در linkedin
لینکداین
اشتراک گذاری در whatsapp
واتساپ
اشتراک گذاری در telegram
تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *