مخمر و تاریخچه پیدایش خمیر مایه

مخمر

مخمر ها یکی از قدیمی‌ ترین موادی هستند که بشر بدون اطلاع از نقش یا وجود آن ها، از خیلی سال قبل مورد استفاده قرار می‌ داد. تاریخ استفاده از  مخمر به ۵۰۰۰ سال پیش بر می‌ گردد در اصل، به مصری‌ هایی که از مخمل برای درست کردن نان خود استفاده می‌کردند و معتقد بودند که این ماده یک معجزه است و در پخت نان معجزه میکند.

به عبارت دیگر میتوان گفت که مخمرها یکی از قدیمی‌ ترین میکروارگانیسم های صنعتی بشر هستند که حتی قبل از توسعه زبان نوشتاری از آن استفاده می‌ شد. یافته ها حاکی از آن است که این سیستم های تخمیر اولیه که برای تولید نان از آن استفاده می‌ شد توسط آلاینده‌ های میکروبی طبیعی آرد، سایر غلات آسیاب شده و از میوه‌ ها یا آبمیوه‌ های حاوی شکر تشکیل شده بودند.

تاریخ مخمر

در آن زمان خمیر مایع که در کتاب مقدس نیز به آن اشاره شده است یک محیط نرم خمیر مانند بود و مقداری از آن برای شروع تهیه خمیر نان جدید استفاده می‌ شد.

تحقیقات اخیر نشان می‌ دهد که استفاده از ارگانیسم‌ های متعدد برای تخمیر از اوایل یک میلیون سال پیش و زمانی که انسان‌ های اولیه وجود داشتند و به احتمال زیاد از میوه‌ ها برای تخمیر کمک می‌ گرفتند، رخ داده است.

سوابق اولیه استفاده از مخمر در مصارف سنتی تر مثل پخت نان از مصر باستان در بین سال‌ های ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ قبل از میلاد و چین در ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال قبل از میلاد به دست آمده است.

البته باید گفت که محققان بر این باورند که استفاده از مخمر در تخمیر غلات و موارد تخمیری مرتبط با نان بسیار قدیمی‌ تر از تاریخ‌ هایی است که داده‌ های باستان شناسی نشان می‌ دهد.

پس می‌ توان نتیجه گرفت که رابطه انسان با مخمرها یکی از قدیمی‌ ترین روابط دوستانه بشریت است، در نتیجه مخمرها یکی از قدیمی‌ ترین موجودات اهلی بر روی کره زمین بودند.

 

مخمرها در سراسر جهان پخش می‌ شوند

مورخان اعتقاد دارند که درک و دانستن روش‌ های تخمیر و پخت از مصر و بابل به یونان باستان و فرهنگ‌ های یهودی باستان رسید یا در اصل از یونان این دانش به روم منتقل شد. یکی از قدیمی‌ ترین مورخان می‌ نویسد که نانوایان حرفه‌ ای تا سال ۱۶۸ قبل از میلاد و بعد از جنگ با شاه پرسئوس در رم ظاهر نشدند در حالی که در این زمان مخمرها به صورت عمومی و گسترده در سراسر دنیا برای تهیه غذاها استفاده می‌ شد.

 

تاریخچه مخمر ها

 

شواهدهای اولیه میکروسکوپی از مخمر

باید بدانیم که اولین توصیفات ظاهری میکروسکوپی مخمر را مدیون فردی به نام  Anton van Leeuwenhoek در سال ۱۶۸۰ هستیم. علاوخ بر مخمر ها او باعث دیده شدن باکتری‌ ها و موجودات کوچک برای اولین بار بود.

البته باید بیان کرد که تا سال ۱۸۵۹ کلمه مخمر به صورت امروزی مورد استفاده قرار نمی‌ گرفت در اصل وی سلول‌ های رویشی را شناسایی کرد که به صورت اشکال تخمیری تکثیر می‌ شدند و نام آنها را “مخمر” گذاشت.

در اصل تاریخچه مخمر در سال ۱۸۵۷ زمانی که لویی پاستور فرایند تخمیر را کشف کرد دچار انقلاب کوچکی شد، یک انقلاب کوچک قرن نوزدهمی. او به نقش کلیدی مخمر به عنوان میکروارگانیسم و مسئول تخمیر اشاره کرد. وی خیلی زود فهمید که مخمر برای تشکیل عطر و طعم نان بسیار ضروری است پس مخمر را در طول تاریخ و در سراسر جهان به عنوان بهترین راه برای ور آمدن خمیر کشف کرد.

 

مخمر نان

 

اولین تولید تجاری مخمر چگونه و چه زمانی

جالب است بدانید با وجود کشف و یافتن این ماده ی مهم در پخت نان از سال ها قبل، اولین تولید تجاری مخمر و یا پرورش آن تنها در دهه ۱۷۰۰ به وجود آمد.

یافته های موجود در اسناد مربوط به سال ‌های ۱۷۷۱ به تولید مخمر به روش ‌های خشک کردن ساده نیز اشاره می‌کند که در آن نیاز به قرار دادن مخمر در آفتاب برای خشک شدن اشاره شده است.

این مخمرهای خشک شده برای اولین بار در سال ۱۸۲۲ در وین به صورت تجاری فروخته شد.

از روش ‌های نگهداری قدیمی مخمر نیز میتوان به : در بطری قرار دادن مخمر، پوشاندن مخمر با روغن و یا دفن آن در چند فوت از زیر زمین اشاره کرد.

 

امروزه نیز میدانیم که قطعا برای پخت یک نان خوب و با کیفیت علاوه بر نوع آرد و کیفیت آن، مخمرها نیز نقش اساسی و حیاتی را ایفا میکنند.

اشتراک گذاری

کاربر گرامی اگر از محتوا موجود در این صفحه خوشتان آمده است می توانید توسط دکمه های زیر آن را با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
فیسبوک
اشتراک گذاری در twitter
توئیتر
اشتراک گذاری در linkedin
لینکداین
اشتراک گذاری در whatsapp
واتساپ
اشتراک گذاری در telegram
تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *