اصول نگهداری از انواع آردها

اصول نگهداری از انواع آردها

اصول نگهداری از انواع آردها :

آرد یکی از مواد غذایی مهم در سراسر جهان است که در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. برای حفظ کیفیت و خواص غذایی آرد، نگهداری صحیح از آن اهمیت بسیاری دارد. اگر آردها به درستی نگهداری نشوند، ممکن است میکروب ها و باکتری ها به آنها نفوذ کنند و موجب فساد و تغییر در کیفیت آنها شوند.

با توجه به اهمیت نگهداری صحیح، بررسی اصول نگهداری انواع آردها اهمیت بسیاری دارد. این اصول شامل انواع مختلفی، از جمله نگهداری در محیط خشک، دور از نور خورشید، استفاده از ظروف مناسب، رعایت تاریخ انقضا، بررسی منظم و غیره است. با رعایت این اصول نگهداری، می توان از کیفیت، خواص مغذی و طعم آردهای خود اطمینان حاصل کرد و ماندگاری این ماده غذایی مهم را افزایش داد.

انواع آرد

آردها غالباً بر اساس سطح پردازشی که در مراحل تولید روی آن انجام می‌ شود، طبقه بندی می‌ شوند. میزان پردازش آرد می ‌تواند بر روی ماندگاری آن تأثیر بگذارد. عنصری که به عنوان منبع از آن آرد تهیه شده است؛ مانند گندم نیز بر روی ماندگاری آرد تأثیر دارد. به عنوان مثال آرد همه منظوره سفید یا همان آرد سه صفر به دلیل روش‌ های پردازشی که روی آن انجام می ‌شود، بیشتر از آرد گندم سبوس دار تازه می‌ ماند.

آرد سفید پالایش شده

آرد سفید بسیار پالایش شده به آردی اشاره دارد که برای تهیه آن دانه را از سبوس و جوانه جدا کرده اند و فقط آندوسپرم نشاسته ‌ای آن باقی مانده است.

آرد گندم

آرد گندم کامل یا سبوس دار حاوی هر سه بخش دانه یعنی سبوس، جوانه و آندوسپرم است. سبوس و جوانه سرشار از روغنی هستند که باعث می ‌شود محصولات تهیه شده از گندم سبوس دار در برابر فساد آسیب پذیر باشند. این اتفاق زمانی می‌ افتد که چربی‌ های آن در اثر قرار گرفتن در معرض نور، رطوبت یا هوا تخریب و تجزیه شده و به طور معمول باعث ایجاد طعم و بوی نامطلوب می‌ شوند. از آنجا که آرد‌های فاقد گلوتن مانند آرد بادام یا آرد نارگیل غنی از روغن هستند، ممکن است بیشتر از آرد سفید مستعد فساد و خراب شدن باشند.

آرد بدون گلوتن

علاوه بر این، آرد بدون گلوتن که معمولا برای تهیه آن، چندین نوع آرد غلات را با هم ترکیب می‌کنند، به دلیل داشتن رطوبت زیاد ممکن است در برابر قارچ‌ ها آسیب پذیرتر باشد.

 

برای نگهداری از انواع آردها، می توانید این اصول را رعایت کنید:

نگهداری در محیط خشک: آردها باید در محیط خشک نگهداری شوند. رطوبت می تواند باعث ایجاد توده هایی از آرد و تغییر در کیفیت آن شود. بنابراین، بهتر است آردها را در ظروف در بسته و در محیط خشک نگهداری کنید.

دور از نور خورشید: نور خورشید می تواند باعث کاهش کیفیت آرد شود. آردهای کامل، از تاثیر نور آفتاب در طولانی مدت در امان ترند. بنابراین، می توانید آردها را در جایی تاریک تر و بدون تماس مستقیم با نور خورشید نگهداری کنید.

استفاده از ظروف بسته بندی مناسب: برای نگهداری آردها، می توانید از ظروف چند لایه بهره بگیرید. در هنگام نگهداری، اطمینان حاصل کنید که درب ظرف محکم و بسته باشد تا رطوبت و حشرات بر آن نفوذ نکنند.

تاریخ انقضا را رعایت کنید: از آردهایی که در جعبه های بزرگ تهیه شده اند استفاده کنید و تاریخ تولید و تاریخ انقضا روی آنها را در نظر بگیرید.

بررسی منظم: به صورت منظم آردها را بررسی کنید و آردهایی که نشانه های فساد و سوختگی مثل بوی بد، حساسیت و تغییر رنگ دارند را از مصرف محروم کنید.

حشرات: برای پیشگیری از حشرات و سوسک ها می توانید در ظروفی که آرد ها را نگهداری می کنید برگ نعناع خشک قرار دهید. عطر نعناع خشک می تواند حشرات را دور نگه دارد.

نگهداری در یخچال: برای نگهداری طولانی مدت آرد ها، می توانید آنها را در یخچال قرار داده و در درجه حرارت پایین تر، برای مدت معین و طولانی نگه دارید.

استفاده از غلاف های بر پایه محصول: برخی از آرد ها در غلاف های مخصوص بسته بندی می شوند که این بسته بندی ها علاوه بر حفظ کیفیت، می توانند نگهداری آنها را راحت تر کنند.

با رعایت این اصول می توانید آردها را به خوبی نگهداری کنید و از کیفیت و ماندگاری طولانی مدت آنها برخوردار شوید.

 

اشتراک گذاری

کاربر گرامی اگر از محتوا موجود در این صفحه خوشتان آمده است می توانید توسط دکمه های زیر آن را با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
فیسبوک
اشتراک گذاری در twitter
توئیتر
اشتراک گذاری در linkedin
لینکداین
اشتراک گذاری در whatsapp
واتساپ
اشتراک گذاری در telegram
تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *