رفتارهای تغذیه ای و مصرف غلات ایرانیان

بررسی رفتارهای تغذیه ای و مصرف غلات در بین ایرانیان

رفتارهای تغذیه ای و مصرف غلات در بین ایرانیان:

رفتارها و عادت های تغذیه ای را در اصل می توان به شیوه مصرف مواد غذایی انسان ها در طول زندگی دانست. پس در این بین میتوان گفت که کودکان و خردسالان با مشاهده رفتارهای غذایی بزرگسالان یاد می گیرند که چه موقع و چه مقدار باید غذا بخورند و این الگو در ذهن آن ها نهاده میشود. با افزایش مشکلات چاقی در بین افراد مختلف در سنین متفاوت، افزایش حجم مواد غذایی مصرفی در بین کودکان و الگوبرداری نادرست کودکان از این عادت های غذایی، بایستی این موارد و سبد غذایی مورد استفاده در بین افراد جامعه را مورد بررسی قرار داد تا بتوان با توجه به میزان، نوع و نحوه مصرف مواد غذایی، این عادت ها را به سمت بهبود و سلامتی سوق داد.

حال طبیعتا با توجه به منطقه و شهر هر فرد در جهان این عادت ها و رسومات غذایی متفاوت است. سبد غذایی ما ایرانیان نیز از تنوع بالایی برخوردار است. با ماشینی شدن زندگی ها و یا با افزایش و کاهش قیمت های مواد غذایی، عادت های تغذیه ای اکثر افراد جامعه نیز تحت تاثیر قرار گرفته و مورد توجه محققان است.

سبد غذایی ایرانیان:

باید گفت که  یکی از مهم ‌ترین عناصر شکل دهنده الگو های تغذیه ای در هر جامعه ای، مجموعه ای از عادات و فرهنگهای غذایی آن جامعه است. ایرانیان از دیرباز مردمانی خوش ذائقه هستند و سبد غذایی آن ها از تنوع غذایی بالا برخوردار است. سنت خوردن، از ماندگارترین میراث‌ های فرهنگ و تمدن ایرانیان است.

در سبد غذایی ما ایرانیان مصرف آرد و نان و غلات از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این بین باید گفت که نان بخش غالب و مهمی از سبد غذایی ما ایرانیان محسوب می ‌شود . نان غذایی کامل است که حاوی انواع پروتئین ها، کلسیم، فیبر و مواد غذایی دیگر است که می ‌تواند تا حدودی ارزش ‌های غذایی بدن را تأمین کند. باید گفت که آمار بزرگترین مصرف کننده نان در جهان را ایران و ایرانیان به خود اختصاص داده اند.

سرانه مصرف نان در ایران :

طبق یافته ها و تحقیقات انجام شده، سرانه و آمار مصرف نان در بین هر ایرانی در طول یک سال ۱۶۰ کیلوگرم است که این آمار در بین سایر مردم جهان تنها ۲۵ کیلوگرم است. در اصل ایرانی‌ ها ۶ برابر آمار جهانی نان مصرف میکنند و از این لحاظ در صدر جهان قرار دارند.

از طرفی دیگر اقشار کم درآمد در جامعه حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد کالری مورد نیاز خود را از نان تهیه می‌کنند؛ از این رو  تهیه و دسترسی به نان سالم و باکیفیت از اهمیت زیادی برخوردار است.

بسیاری از سوء تغذیه ها و مشکلات گوارشی از تبعات استفاده از نان ناسالم است پس بایستی برای تهیه نان سالم در قدم اول به کیفیت و نوع گندم و آرد مصرفی توجه داشت.

 

طی تحقیقات و بررسی های انجام شده در فودکس ایران ، آمار های جالبی از  رفتارهای تغذیه ای و مصرف غلات در بین ایرانیان منتشر شده و به صورت گزارشی تحت عنوان بشقاب سلامت ایران منتشر شده است که در زیر فایل پی دی اف این مجله برایتان ارائه میشود که میتوانید آمارهای دقیقی از مطالعات را در آن ببینید .

بررسی رفتارهای تغذیه ای و مصرف غلات در بین ایرانیان

اشتراک گذاری

کاربر گرامی اگر از محتوا موجود در این صفحه خوشتان آمده است می توانید توسط دکمه های زیر آن را با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
فیسبوک
اشتراک گذاری در twitter
توئیتر
اشتراک گذاری در linkedin
لینکداین
اشتراک گذاری در whatsapp
واتساپ
اشتراک گذاری در telegram
تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *